Wist u dat? Leden van Vastgoed Belang kunnen exclusief en gratis gebruik maken van alle nieuwe standaarddocumenten. De documenten zijn eenvoudig te downloaden. U gaat naar www.vastgoedbelang.nl, logt in met uw emailadres en wachtwoord. Vervolgens klikt u op een bestand. U kunt direct in het document werken en opslaan in de computer. Ook nieuw zijn de veelgestelde vragen op de juridische pagina.
Naast ons grote aanbod van modelhuurovereenkomsten voor zelfstandige- en onzelfstandige woonruimte, winkel- en overige bedrijfsruimte, biedt Vastgoed Belang nu ook een ruim scala aan standaardmodellen, standaardbrieven, een voorbeeld rappelbrief voor de jaarlijkse huurverhoging voor reguleerde huurprijzen, een pagina met corona-gerelateerde documenten. De documenten biedt u ondersteuning en efficiëntie voor het dagelijkse beheer van uw vastgoedportefeuille.
Nieuw:
Nieuw is ook dat u eenvoudig een standaardbrief van de website kunt downloaden en via het contactformulier aan de juridische dienst kunt vragen om het document voor u in te vullen zodat u de brief naar de huurder kunt sturen. Een standaardbrief invullen is gratis binnen de 15 minuten. Als de invulling meer dan 15 minuten in beslag neemt, wordt u eerst om een akkoord gevraagd voor het rekening brengen van ons uurtarief. Het uurtarief is € 135, - ex btw. U kunt alle informatie over de mogelijkheden vinden op de pagina juridisch.
Contactformulier:
Via het contactformulier bij de pagina juridisch, kunt u gemakkelijk uw vragen stellen door het invullen van uw lidmaatschapsnummer (te vinden bij Mijn Vastgoed Belang), de NAW-gegevens, de vraag duidelijk te formuleren en de documenten bij te voegen. De juridische dienst beantwoordt daarop uw vraag per email.
Standaardmodellen met invulinstructie
De standaardmodellen variëren van een standaard Allonge die gebruikt wordt als bijlage bij een huurovereenkomst (bij de corona-gerelateerde staat ook een speciale corona-Allonge) tot een voorbeeld vaststellingsovereenkomst, beëindigings-overeenkomst en een voorbeeld machtiging.
Standaardbrieven met invulinstructie
De standaardbrieven en de corona-standaardbrieven hebben allemaal een eenduidige opmaak met invulinstructie en juridische informatie. Dat maakt dat u eenvoudig en snel aan de slag kan met het versturen van de brieven. We hebben naast een ingebrekestelling voor specifiek huurachterstand, ook een algemene ingebrekestelling, een kennisgevingsbrief voor het eindigen van tijdelijke huurovereenkomsten woonruimte, jaarlijkse huurverhogingsbrief voor de huur van geliberaliseerde woonruimte en voor de huur van winkel- en bedrijfsruimte.
Voorbeeld rappelbrief met invulinstructie
Elke jaar staat er op de website een invulbare huurverhogingsformulier met handleiding. Nieuw is dat we nu ook op deze pagina, exclusief voor de leden, een standaard rappelbrief met invulinstructie en juridisch advies hebben staan. Deze is eenvoudig te downloaden en kan direct worden gebruikt.
Corona-gerelateerde documenten met invulinstructie:
Deze pagina wordt steeds geüpdatet als dat de corona-situatie vraagt. Er staan al elf standaard documenten op de pagina die u direct kunt gebruiken voor verschillende situaties met de huurder, zoals een reactiebrief op het verzoek van de huurder om huurkorting tot een vragenlijst die u de huurder kunt sturen over zijn financiële situatie.
Pandemie bepaling:
Sinds kort is er een pandemie bepaling toegevoegd. De Pandemie bepaling regelt dat de pandemie en de gevolgen daarvan, zoals maatregelen die genomen worden door een binnenlandse of een buitenlandse overheid ter beteugeling van de pandemie, geen gebrek oplevert als bedoeld in artikel 7:204 lid 2 BW. Het artikel is van regelend recht en dat betekent dat de verhuurder aanvullende bepalingen mag maken in de huurovereenkomst, uiteraard alleen redelijke bepalingen. Er zijn al meerdere procedures gevoerd door huurders die claimen dat hij/zij de huur niet hoeft te betalen vanwege een gebrek in het huurgenot veroorzaakt door de pandemie. Door een pandemie bepaling toe te voegen aan de Algemene Huurvoorwaarden sluit u uit dat de huurder zich op dit gebrek kan beroepen. Daarnaast regelt de pandemie bepaling ook dat verhuurder en huurder overeenkomen dat de huurder bij een crisis of calamiteiten geen eenzijdige maatregelen jegens verhuurder neemt, maar constructief in overleg treedt met de verhuurder om tot een gezamenlijke maatwerkoplossing te komen.
Veelgestelde vragen op de website
Op de pagina juridisch kunt u klikken op veelgestelde vragen zodat u direct en eenvoudig een antwoord heeft op uw vragen. De verdeling is overzichtelijk tussen woonruimte, middenstandsbedrijfsruimte en overige bedrijfsruimte. Als u op de vraag klikt, verschijnt direct het antwoord. In het antwoord kunt u exclusief als lid op kernwoorden (huurovereenkomst) doorklikken naar de juiste pagina op de website opdat u snel het product kunt downloaden en bewerken. Het is eenvoudig en u heeft snel uw antwoord op uw vraag. Staat uw vraag er niet bij? Stel dan uw vraag via het contactformulier op onze website (u kunt ook documenten uploaden) of via juridisch@vastgoedbelang.nl of via telefoonnummer 020-3463123. We zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 9.00-12.30 uur.
Tip: kijkt u ook eens op onze andere pagina’s op de website. U kunt veel informatie over actuele onderwerpen op de homepage vinden.