Budget Thuis handelde eerder onder de naam NutsServices en levert onder de merknamen Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) energie aan consumenten.
Telefonische verkoop
Budget Thuis zette andere bedrijven in bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat deze tussenpersonen bij de verkoopgesprekken niet vertelden dat ze namens Budget Thuis belden om een energiecontract aan te bieden. Ook werd belangrijke informatie over de looptijd, de opzegvergoeding, de actievoorwaarden en tarieven niet of pas laat in het gesprek gemeld. Consumenten werden met onjuiste en onvolledige informatie aangezet tot het sluiten van een energiecontract. Tussenpersonen zeiden bijvoorbeeld dat zij belden voor het doen van een energiemeting of vanwege een landelijke prijsverlaging. Ook werd er in de verkoopgesprekken niet gemeld dat er gebeld werd namens het bedrijf Budget Thuis. Dat is verboden.
Tweede boete
De boete voor Budget Thuis is de tweede boete die de ACM oplegt in het kader van een onderzoek naar misleidende werving door energieleveranciers. Eerder legde ACM een boete op aan een andere leverancier voor soortgelijke overtredingen.
De boete wordt opgelegd omdat de ACM na onderzoek in 2021 heeft
vastgesteld dat Budget Thuis consumenten bij telefonische verkoop in
2019 en 2020 heeft misleid. Budget Thuis heeft de boete van 1,8 miljoen
euro inmiddels betaald.