Onderzoek naar risicoprofielen en dubbele energiebelasting thuisbatterijen

Datum: 02-01-2023
Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, wil nog dit jaar onderzoek naar het risicoprofiel van en de mogelijk dubbele energiebelasting bij thuisbatterijen.
​‘De beschikbaarheid van grondstoffen voor batterijen is een steeds prominenter onderwerp. De groeiende inzet van batterijen in de energietransitie en de verduurzaming van de mobiliteit dragen significant bij aan de sterk toenemende vraag naar kritieke grondstoffen, zowel in Nederland en de EU als wereldwijd. Er is steeds meer aandacht voor het borgen van leveringszekerheid van dergelijke kritieke grondstoffen die de EU vanuit derde landen moet importeren.’,  meldt Heijen in een update over de Nederlandse batterijenstrategie.

Grondstoffenstrategie

De staatssecretaris meldt dat de Europese Unie (EU) voor alle kritieke grondstoffen, waaronder de batterijgrondstoffen, werkt aan het formuleren van een European Critical Raw Materials Act. Deze is per 30 september 2022 in consultatie  gegaan. Naast de Europese aanpak werkt het kabinet aan een aanvullende Nederlandse grondstoffenstrategie, specifiek voor de Nederlandse positie. De Europese Raad en het Europees Parlement hebben verder begin december een voorlopig akkoord gesloten over de EU-Batterijenverordening die diverse verplichtingen bevat die de circulariteit bevorderen.

Thuisbatterijen

In het kader van veiligheid wil de staatssecretaris in 2023 nader onderzoek laten doen naar het risicoprofiel van thuisbatterijen. ‘Mijn verwachting is dat met de geleidelijke afschaffing van de salderingsregeling voor zonnepanelen vanaf 2025 de thuisbatterij aan populariteit zal winnen, zoals ook in Duitsland en België het geval is. Vanuit deze analyses kunnen risico’s beter worden ingeschat en maatregelen worden genomen, wat leidt tot een grotere mate van veiligheid.’

Dubbele belasting

‘Per 1 januari 2022 is voor batterijen achter een grootverbruikersaansluiting de mogelijkheid van dubbele energiebelasting weggenomen. In de Wet belastingen op milieugrondslag is geregeld dat de levering aan exploitanten van dergelijke batterij geen belaste levering is voor de energiebelasting. De exploitant van de batterij wordt zelf belastingplichtig voor de energiebelasting en beoordeelt of de stromen vanuit de batterij wel of niet belast zijn. Voor kleine batterijen is deze oplossing er nog niet. Deze is ook nog niet relevant omdat voor de meeste kleinverbruikers momenteel geen sprake is van dubbele belastingheffing vanwege de werking van de salderingsregeling.’

Het kabinet wil de salderingsregeling echter vanaf 2025 geleidelijk afbouwen en dat verandert de zaak. Heijnen: ‘Het kabinet heeft aandacht voor de fiscale positie van batterijgebruik in de volle breedte. Door het ministerie van Financiën wordt in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek verricht naar oplossingsrichtingen om dubbele energiebelasting bij batterijen achter een kleinverbruikersaansluiting te voorkomen. In 2023 wordt het onderzoeksrapport met uitkomsten verwacht.’

Routekaart Energieopslag

Staatssecretaris Heijnen bevestigt verder in haar update over de batterijenstrategie dat minister Jetten voor Klimaat en Energie binnenkort zijn routekaart voor energieopslag zal opleveren.

‘Met batterijen kan in flexibiliteit worden voorzien die nodig is in het energiesysteem. In het energiesysteem van de toekomst zullen hernieuwbare-energiebronnen, zoals windenergie en zonne-energie, op veel momenten de volledige elektriciteitsvraag dekken. Met een toenemend aandeel weersafhankelijke bronnen zal de vraag van het systeem naar flexibiliteit toenemen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is bezig met het opstellen van de routekaart Energieopslag, welke begin 2023 opgeleverd zal worden. Batterijen zullen hier, naast andere vormen van energieopslag, een belangrijke rol in spelen. Batterijopslag kan plaatsvinden vanuit stationaire batterijen – bijvoorbeeld buurtbatterijen in de gebouwde omgeving en hergebruik van batterijen na toepassing in elektrisch vervoer. Daarnaast kan elektrisch vervoer door slim te laden of te ontladen het energiesysteem ondersteunen.’

‘De ontwikkelingen op batterijgebied zijn in een stroomversnelling geraakt en het tempo van toepassing komt in de komende jaren alleen maar hoger te liggen. Dat is belangrijk, omdat batterijen helpen om het energiesysteem en de mobiliteit te verduurzamen. Tegelijk zijn er veel uitdagingen en vergt het inzet en middelen om de transitie tot een succes te maken.’, besluit Heijnen.


Bron: Tweede Kamer


Meer weten?

Bekijk ook de andere nieuwsberichten van Samen Energie Besparen:Meer informatie over energiebesparing vind je op onze overzichtspagina: